عدس کانادایی

دلایل کاهش قیمت عدس ۲۰۱۷

در بازار حبوبات ایران، عدس یکی از محصولات پر مصرف است که تحت برندهای مختلف و با کیفیت های مختلف در بازار عرضه می شود.

میزان تولیدات عدس کشور به گونه ای نیست که پاسخگوی نیاز مردم در تمام سال باشد از این رو عدس یکی از کالاهای پرمصرف وارداتی است که عمده آن از کشور کانادا وارد می شود.

قیمت عدس کانادایی در سال های گذشته به طور نسبی بیشتر از قمت عدس ایرانی بوده اما مساله ای که در سال جاری برای عدس تولید ۲۰۱۷ کانادا در ایران پیش آمد، کاهش قیمت این محصول بود که به واردکنندگان این محصول زیان رساند. گذشته از احوال این روزهای عدس کانادایی در ایران، به برخی از دلایلی که باعث کاهش قیمت این محصول شده است می پردازیم.

کاهش قیمت عدس

هر ساله به تاریخ شمسی در ماه شهریور برداشت عدس در ایالات مختلف کانادا صورت میگیرد و بعد از گذر کردن از استانداردهای کانادا، اولین محموله این محصول در اوایل آذرماه به ایران وارد می شود.

کیفیت عدس کانادایی
عدسی که در سال ۲۰۱۷ در کانادا کشت شد، کیفیت مطلوب سال های قبل را نداشته و این را می توان اولین عامل کاهش قیمت این محصول دانست.

میزان تقاضا
با توجه به کاهش کیفیت عدس کانادایی تقاضای جهانی برای خرید این محصول کاهش یافته و با توجه به اصول ساده اقتصاد، وقتی عرضه از تقاضا بیشتر باشد، قیمت آن کاهش خواهد داشت.

رقبا
افزایش واردات عدس از کشور روسیه را می توان سومین عامل کاهش قیمت عدس کانادایی در بازار ایران دانست، زیرا قیمت عدس روس مناسب تر از کانادایی است و مصرف کنندگان با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، به دنبال محصول با قیمت مناسب تر هستند، از این رو این عامل نیز باعث کاهش قیمت عدس کانادایی در بازار ایران شد.

حجم بالای واردات
بازار عدس در ایران آنقدر بزرگ و کارآمد است که بسیاری از واردکنندگان در سال های اخیر به سمت آن گرایش پیدا کرده اند. از آنجایی که عدس از محصولات پرمصرف و ضروری در کشور است، فروش محصولات وارداتی کار ساده ای به نظر می رسید و تقاضای زیادی برای آن وجود داشت اما با توجه به افزایش واردات از کانادا و همچنین واردات از روسیه، بازار عدس ایران اشباء شده و میزان عرضه بیشتر از تقاضا در کشور بود، از این رو حجم بالای واردات نیز عاملی برای کاهش قیمت این محصول است.

تقلب در بازار
در بازار تمام محصولات وقتی یک نام بزرگ یا برند که همواره تعیین کننده قیمت در بازار بوده است و سایر برندها براساس قیمت آن برند، قیمت گذاری می شوند کاهش داشته باشد، شاهد افت قیمت در سایر برندها خواهیم بود.
اتفاقی که در سال جاری برای عدس کانادایی افتاد. عدس هایی با کیفیت متوسط تحت برندهای بزرگ در بازار عرضه شده و این حجمه باعث تغییر در تفکر خریداران عدس کانادایی ایجاد کرده و همین امر عاملی دیگر برای کاهش قیمت این محصول در سال جار بوده است.

دلایل دیگری نیز برای کاهش قیمت عدس در بازار حبوبات کشور وجود دارد اما اساسی ترین آن ها را بیان کردیم.
اگر شما نیز نظر خاصی دارید می توانید آن را از طریق ثبت دیدگاه در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

Call Now Buttonدریافت قیمت روز