بازار نخود وارداتی

نخود آمریکا و قیمت فروش آن

نخود آمریکا یکی از محصولات وارداتی است که در بازار حبوبات ایران با قیمت های مختلف، خرید و فروش می شود. آیا دلیل واردات نخود آمریکا را می دانید؟ نسبت عرضه و تقاضای نخود در ایران چگونه است؟ دلایل وضعیت نابسامان نخود در بازار ایران چیست؟

میزان تقاضای نخود در ایران را شاید بتوان با عدد دقیقی نشان داد اما میزان عرضه این محصول به عوامل بسیاری بستگی دارد که در ادامه به ان ها خواهیم پرداخت.

نخود آمریکا

نخود آمریکا یکی از بهترین نخودهای وارداتی در بازار حبوبات ایران است که از خرید و فروش بالایی برخوردار است. فروش نخود آمریکا بیشتر در استان های شمال غربی کشور و برخی کلانشهرها صورت می گیرد.
اندازه این نخود که بعضا در سایز ۹ و ۱۰ در بازار حبوبات عرضه می شود، باعث شده خریدارن نخودی که به دنبال نخود بزرگتر می باشند این محصول را گزینه ی مناسبی برای مصرف خود بدانند.

 

نخود آمریکا

واردات نخود آمریکا

در اینجا ممکن است سوال پیش بیاید که با حجم تولید انواع نخود کرمانشاه که ما پیشتر در مورد آن ها صحبت کرده ایم، چه نیازی به واردات نخود از آمریکا می باشد.
یک مشکل اساسی که در زراعت محصولات کشاورزی در ایران وجود دارد، نبود برنامه ای کاربردی است که بدون توجه به نیاز مصرف کنندگان کشور و میزان عرضه و تقاضا کشت نخود صورت می گیرد.
برای مثال در سال زراعی ۹۶-۹۵ حجم تولید نخود در ایران با کاهش روبرو شده بود و همین امر باعث شده بود قیمت فروش نخود رشد ۳۰ درصدی را داشته باشد.

از طرفی زمانی که قیمت نخود ایرانی افزایش یابد، زمینه مناسبی برای واردات نخود خارجی از جمله نخود آمریکا ایجاد می شود.
اما در سال زراعی ۹۷-۹۶ کشاورزان با ذهنیتی که نسبت به سال قبل داشتند، کشت بی رویه نخود صورت گرفته و بالغ بر ۳۰ درصد شاهد افزایش تولید بودیم.

همین امر باعث شد برای نخود آمریکا و سایر نخودهای وارداتی زمینه مناسبی فراهم نشود و قیمت نخود ایرانی نیز در سطح پایینی بماند به گونه ای که بسیاری از کشاورزان متضرر شوند.

نخود در سال ۹۷

اگر بخواهیم آینده ای را برای بازار نخود در سال ۹۸-۹۷ متصور شویم، با توجه بهمیزان سطح زیر کشت این محصول، می توانیم بگوییم که امسال بازار فروش نخود ایرانی دچار مشکلی نخواهد بود. اما با توجه به خبرهایی مبنی بر از بین رفتن بسیاری از مزارع نخود که بازده محصول را کاهش داده و یا به طور کلی برخی مزارع از بین رفته اند، آینده روشنی برای نخود قابل پیش بینی نیست.
مسلما با این شرایط قیمت نخود افزایشی خواهد بود و شاهد واردات انواع نخود آمریکا، نخود روس، نخود آرژانتین و سایر نخودهای خارجی خواهیم بود.

قیمت نخود

مساله دیگری که وجود دارد این است که آیا واردات نخود های خارجی می تواند از بالا رفتن قیمت نخود جلوگیری کند و بازار نخود را دچار ثبات کند یا خیر؟
به طور کلی می بایست زمانی که تولید یک محصول کاهش می یابد و میزان عرضه و تقاضا برای آن محصول همخوانی نداشته و قیمت آن بالا می رود، واردات محصول مشابه باعث کاهش قیمت و ثبات در بازار باشد.

اما شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که شاید واردات و فروش نخود آمریکا و یا سایر نخودهای وارداتی نتواند ثبات را به بازار نخود کشور تزریق کند. دلیل این امر هم قیمت بالای ارز است که قیمت واردات این محصول را افزایش می دهد.

Call Now Buttonدریافت قیمت روز