انواع برنج ایرانی

انواع برنج ایرانی

انواع برنج ایرانی جزو محبوبت ترین برنج های بازار هستند که از لحاظ شکل ظاهری، کیفیت پخت، قیمت و بسیاری موارد دیگر با هم تفاوت دارند. ایران با توجه جغرافیا و آب و هوای مناسبی که دارد بهترین انواع برنج را تولید می کند که بر اساس محل کشت ، کیفیت و طعم در انواع مختلفی دسته بندی می شود که در ادامه به بررسی این محصولات پرداخته خواهد شد.

مشخصات برنج ایرانی طارم

برنج طارم ایرانی محبوب ترین نوع برنج در ایران است  که این محصول نیز انواع مختلفی از جمله برنج طارم محلی، برنج طارم هاشمی، برنج طارم بینام، برنج طارم رشتی، برنج طارم امیری، برنج طارم دیلمانی، برنج طارم فریدونکنار، برنج طارم کشت دوم و … دارد. به طور کلی می توان گفت که ۷۰% برنج تولید شده در ایران برنج طارم است. انواع برنج طارم از لحاظ کیفیت و طعم چندان تفاوتی با هم ندارند بیشترین تفاوت آن ها به محل و نوع کشت آن مربوط می شود.

برنج طارم محلی

این برنج را می توان جزء بهترین ارقام برنج دانست. چرا که قد کشی آن نسبت به دیگر ارقام برنج ایرانی بیشتر است و درمقایسه با دیگر انواع برنج طارم اندازه درشت تری دارد. این برنج علاوه بر طارم زنجان در فریدونکنار نیز تولید می شود.

برنج طارم هاشمی

برنج طارم هاشمی از ترکیب برنج اصلاح شده با گونه محلی در زمان کشت بدست می آید و دلیل ترکیب نوع محلی با نوع اصلاح شده این است که برنج هاشمی دارای ساقه های نازک است و برنج محلی طارم دارای ساقه های ضخیم تری است. این امر سبب می شود تا در هنگام وزش بادهای تند از خوابیدن ساقه های برنج جلوگیری شود. عطر و بوی آن از طارم محلی کم تر است ولی اندازه ی دانه ی آن از برنج محلی بلند تر است.

برنج طارم بینام

 این نوع برنج حاصل تغییرات ژنتیکی است که محققان بر روی برنج طارم انجام داده اند بیشتر در استان مازندران کشت می شود  و معمولا کشاورزان در کشت دوم از آن استفاده می کنند. این برنج نیز دارای عطر و طعم بسیار دلپذیری است.

برنج طارم رشتی

برنج طارم رشتی نیز حاصل تغییرات ژنتیکی برنج طارم محلی است که بیشتر در فریدونکنار تولید می شود. از کیفیت و طعم عالی برخوردار است و اکثر خصوصیات برنج طارم محلی را دارد.

برنج طارم امیری

برنج طارم امیری دارای عطری متوسط است ولی بازدهی آن در هر هکتار کشت زیاد است. طول دانه خام آن ۷/۶ میلی متر است که بعد از پخت به ۱۲/۹ میلی متر می رسد.

برنج طارم دیلمانی

این برنج معمولا در غرب استان مازندران و در شهرهایی چون رامسر، چالوس، تنکابن، و نوشهر کشت می شود. این برنج از میزان ری بسیار خوبی در هنگام پخت برخوردار است می توان گفت جزء معطر ترین ارقام برنج طارم است

برنج طارم فریدونکنار

از مهم ترین شهر های کشور در تولید برنج شهر فریدونکنار استان مازندران است به طوری که به آن لقب پایتخت برنج ایران را داده اند. برنج طارم فریدونکنار از بهترین انواع برنج طارم است. زیرا این منطقه از خاک حاصلخیزی برخوردار است و همچنین به دلیل ریزش بارش های فروان شرایط مناسبی برای کشت برنج را دارا است. بر همین اساس این برنج از عطر و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

برنج طارم کشت دوم

این نوع برنج طارم را بعد از برداشت برنج کشت اول  یعنی در مرداد ماه می کارند و فصل برداشت آن اواسط پاییز است. به دلیل اینکه در معرض باران های بیشتری قرار می گیرد از کیفیت و عطر و طعم بیشتری برخوردار است که همین امر سبب افزایش  قیمت برنج طارم کشت دوم در مقایسه با دیگر کشت اول آن می شود.

بررسی ویژگی های برنج ایرانی صدری

برنج صدری از دیگر انواع برنج ایرانی است که در شمال کشور کشت می شود که مهم ترین منطقه تولید آن استان گیلان است. این برنج نیز دارای ارقام مختلفی است که می توان به برنج صدری هاشمی، صدری دم سیاه، علی کاظمی، حسین سرایی و … اشاره کرد. از جمله مشخصات ظاهری آن رنگ سفید متمایل به کرم، دانه های قلمی و کشیده، عرض کم،جنس گچی آن است. طول تقریبی هر دانه ۷ میلی متر است که بعد از پخت به ۱۶ میلی متر هم می رسد. طعم و عطر آن نیز بسیار مشتری پسند است.

برنج صدری هاشمی

از جمله بیشترین نوع برنجی که در شالیزار های شمال کشور کشت می شود برنج هاشمی است. برنج هاشمی صدری از جمله محبوب ترین برنج طعم دار ایرانی است که از لحاظ ساختاری و پخت نیز بسیار عالی است. در این میان باید گفت قیمت برنج صدری هاشمی با توجه به خالص بودن آن متغییر است.

برنج صدری دم سیاه

مهم ترین خصوصیات این برنج آن است که بعد از پخت بسیار ری می کند و عطر بسیار خوب و طعم لذیذش آن را تبدیل به ارقام پرطرفدار برنج ایرانی کرده است. علت نام گذاری برنج دم سیاه به خاطر این است که ریشک یا شلتوک این برنج، دم سیاه رنگی دارد.

برنج علی کاظمی

یکی دیگر از ارقام برنج معطر ایرانی برنج علی کاظمی است این برنج از لحاظ شکل دانه بسیار کوتاه تر از دیگر ارقام برنج صدری است. بیشترین میزان تولید این برنج در غرب استان گیلان در شهرهایی چون فومن و صومعه سرا است

برنج حسن سرائی

این برنج از لحاظ شکل دانه قلمی است و دارای قد بلندی است که بعد از پخت نیز به خوبی ری می کند. عطر و طعمی شبیه برنج طارم دارد. در استان های گیلان و مازندران کشت می شود و با توجه به منطقه ی کشت از لحاظ کیفی نیز تفاوت هایی دارد.

آشنایی با برنج ایرانی گرده

 کوچکترین نوع برنج ایرانی برنج گرده است که معروف ترین نوع آن برنج عنبر بو است. این نوع برنج در استان خوزستان و همچنین در استان های شمالی نیز کشت می شود. این برنج از لحاظ ظاهری برنج گرد و کوتاهی است که بعد از پخته شدن قد نمی کشد و به همین دلیل برای مهمانی ها مناسب نیست. ولی از لحاظ تغذیه ی بسیار مغذی و دارای طبعی گرم است بر همین اساس طرفداران زیادی دارد. برنج چمچا از دیگر انواع برنج گرده است که در شمال کشور کشت می شود.

برنج عنبربو جنوب

از جمله مهم ترین شهرهایی که در استان خوزستان برنج عنبربو را کشت می کنند شهرهایی  چون اهواز، باغملک، خرمشهر، رامهرمز و شادگان هستند. این برنج از نظر فیزیکی چاق و قد کوتاه است و بر خلاف برنج های شمال دارای طبعی گرم است. بسیار سبک است و هضم آن بسیار آسان است تحریکات روده و معده را کم می کند همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین های گروه B و E است.

برنج عنبر بو شمال

با توجه به کیفیت و طرفداران زیادی که برنج عنبربو دارد امروزه این محصول در استان های شمالی نیز کشت می شود . این محصول از لحاظ کیفی نیز شباهت های بسیاری به برنج عنبربو جنوب دارد.

برنج ایرانی پر محصول را بیشتر بشناسیم

با توجه به اینکه برنج ایرانی کیفیت و عطر و طعم بی نظیری دارد محققان با انجام بررسی ها و پژوهش های مختلفی توانسته اند برنج پر محصول ایرانی را تولید کنند. از مهم ترین انواع برنج پر محصول می توان به برنج فجر سوزنی، برنج فجر روغنی، ندا و برنج فجر شیرودی اشاره کرد. معمولا این نوع از برنج عطر بسیار خوب و پخت بسیار آسانی دارد که بر همین اساس برای مجالس و رستوران ها معمولا از آن استفاده می شود.

برنج فجر روغنی

یکی از بهترین ارقام برنج پر محصول در ایران برنج فجر است. این برنج بیشتر در رستوران ها و امکانی که نیاز به مصرف زیاد برنج دارند. استفاده می شود. رنگ سفیدی دارد که کمی مایل به روغنی است.

برنج فجر سوزنی

این نوع برنج فجر معمولا در نواحی شرقی استان گلستان کشت می شود و کیفیت آن از سایر ارقام برنج فجر بیشتر است. به این صورت که از قد کشیده تری برخوردار است. همچنین طعم و مزه آن بسیار عالی است.

برنج ندا

این برنج نوعی دیگر از برنج های پرمحصول است که در سال۱۳۷۶ توسط دکتر قربان علی نعمت زاده معرفی شد. این نوع از برنج دانه بلند است و میزان ری آن بسیار مطلوب است. به دلیل کم بودن غلظت ژلی که دارد در هنگام پخته شدن شفته نمی شود. محل اصلی کشت آن مازندران است عطر چندانی ندارد به همین دلیل در دسته برنج های عطری قرار نمی گیرد

برنج شیرودی

برنج شیرودی نیز یک برنج اصلاح شده است. این برنج معمولا در مناطق سردسیرو کوهستانی شمال کشور تولید می شود. از لحاظ فیزیکی و ظاهری شبیه برنج هاشمی است ولی عطر و طعم آن را ندارد. به همین دلیل افرادی که به دنبال مناسب ترین قیمت برنج در بازار هستند می توانند این محصول را انتخاب کنند. با این حال پخت آسان و قیمت مناسب این برنج سبب شده تا در بیشتر رستوران ها و ادارات از این نوع برنج استفاده کنند

انواع برنج ایرانی

انواع برنج ایرانی از نظر شکل ظاهری

هنگامی که برنج ها وارد دستگاه های مخصوص برای پوست گیری می شوند بعضی از دانه ها شکسته می شوند بعد از سفید شدن  برای جدا کردن برنج سالم از شکسته، برنج ها را الک می کنند و به همین دلیل انواع برنج در اندازه های مختلف در بازار عرضه می شوند که عبارتند از برنج سرلاشه، لاشه و نیم دانه و هر کدام اندازه مختلفی دارند.

برنج سرلاشه

این برنج ها معمولا از برنج های سالم کمی کوچک تر هستند در واقع همان برنج های سالمی هستند که تنها نوک آن پریده است. و قیمت آن به همین دلیل از دو نوع دیگر لاشه و نیم دانه بیشتر است

برنج لاشه

برنج های لاشه به برنج هایی گفته می شود که از برنج های نیم دانه بزرگتر هستند. دانه های شکسته در این نوع از برنج۲/۳ برنج سالم است. عطر و طعم و مزه آن شبیه برنج های سالم است ولی به دلیل شکل ظاهری که دارد مناسب برای مهمانی ها نیست.

برنج نیم دانه

در صورتی که دانه های برنج به دو نیم شده باشد به آن برنج نیم دانه می گویند. معمولا از برنج نیم دانه برای پخت آش، شله زرد و غذای کودکان استفاده می شود. و کیفیت برنج سالم را دارد ولی از قیمت کم تری برخوردار است.

خرید عمده انواع برنج ایرانی

حال که با انواع برنج ایرانی در نمونه های مختلف آشنا شدید اگر قصد خرید عمده این محصولات را دارید می توانید پس از مشاهده قیمت روز انواع برنج ایرانی با کارشناسان فروش ما تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره های لازم در زمینه خرید عمده انواع برنج ایرانی، بتوانید با خرید بدون واسطه ، باکیفیت و قیمت مناسب بهترین خرید را داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonدریافت قیمت روز